• Resultat
    • Levande stad
    • Tillgängligt och nära
    • Resurshushållning och klimatansvar
    • Låt naturen göra jobbet
    • Engagemang och inflytande
  • Tidslinje
  • Om fördjupningen
  • GRI-index
  • English
  • Resultat
    • Levande stad
    • Tillgängligt och nära
    • Resurshushållning och klimatansvar
    • Låt naturen göra jobbet
    • Engagemang och inflytande
  • Tidslinje
  • Om fördjupningen
  • GRI-index
  • English

Tillgängligt och nära

Strategin tillgängligt och nära skapar förutsättningar för hållbara resmönster så att gång, cykel- och kollektivtrafik väljs i första hand.

I Norra Djurgårdsstaden planeras och byggs för att vara en tät, funktionsblandad och tillgänglig del av Stockholm och där  transportbehovet minskar samtidigt som det ges goda förutsättningar för hållbara resmönster. I området tillämpas en trafikhierarki som prioriterar gång och cykel, följt av kollektivtrafik och i sista hand privatbilar. Det innebär bland annat att allmän platsmark och kvartersmark utvecklas för att underlätta för de som går, cyklar och åker kollektivt. Etapperna Norra 1 och Västra presenteras sist i tabellen då de inte hade skarpa krav.
Tabell 2.1   Antal cykel- och bilplatser fördelat per etapp
Etapp/xxNorra 2BrofästetGasverket västraGasklocka 4VästraNorra 1
Norra 2BrofästetGasverket västraGasklocka 4VästraNorra 1
StatusFärdigbyggtPlaneratPlaneratPlaneratFärdigbyggtFärdigbyggt
Cykelplatser1 5362,621928202 8161 420
Cykelplatser/lgh 2,52,9Inte aktuellt 2,582,22,1
Bilparkeringar3983534153726435
Bilparkeringar/lgh0,70,6Inte aktuellt0,480,60,6
Andel elladdningsplatser13%22%0%20%7%3%
  • Scrolla för mer information
* För Gasverket Västra och Gasklocka 4 redovisas endast uppgifter från byggaktörer.

Trafikplanering för allmän platsmark

Cykelplatser på gatumark kompletterar de som finns på kvartersmark. Det finns också särskilda parkeringsplatser för bilpoolsbilar med elladdningsmöjlighet och en snabbladdningsstation  tillgänglig för alla. Se översikten nedan.
Tabell 2.2   Cykel- och bilplatser på allmän platsmark
Etapp/xxNorra 2BrofästetVästraNorra 1
Norra 2BrofästetVästraNorra 1
StatusFärdigbyggtPlaneratFärdigbyggtFärdigbyggt
Cykelplatser120148178134
Bilparkering inkl bilpool1117014986
Elladdningsplatser85136
Förberett för bilpool85136

Den nära staden

Att det är närhet till privat och offentlig service spelar stor roll för vilka resmönster som skapas. De interaktiva kartorna nedan visar hur lång tid det tar till olika slags vardagsservice som livsmedelsbutik, förskola, stomhållplats och tunnelbana. För karta 2.1 nedan motsvarar varje cirkel fem minuters promenad, cirka 450 meter, från respektive målpunkt. 
Karta 2.1   Fem minuters gångavstånd till livsmedelsbutik, förskolor och stomhållplatser
Karta 2.2  Tio minuters gångavstånd till tunnelbana

Trafikplanering för kvartersmark

Stockholms stad ställer krav på  att det ska finnas många cykelplatser och färre bilplatser. I Norra 2 är kravet 2,2 cykelplatser och 0,5 bilplatser per bostad. Från och med etapp Brofästet har kraven skärpts för cykelparkeringar till 2,5 platser och det ställs även kvalitativa krav för att främja cykelanvändningen.

Krav:

  • Cykelplatser 2,2–2,5 platser/lägenhet beroende på etapp.
  • Bilplatser 0,5 platser/lägenhet och minst 20 % ska vara elladdplatser från start. Från och med Brofästet ska minst 20 % förses med laddmöjlighet och resterande platser ska vara förberedda.
Tabell 2.3  Cykel- och bilplatser på kvartersmark
Etapp/xxNorra 2BrofästetGasverket västraGasklocka 4VästraNorra 1
Norra 2BrofästetGasverket västraGasklocka 4VästraNorra 1
StatusFärdigbyggtPlaneratPlaneratPlaneratFärdigbyggtFärdigbyggt
Cykelplatser totalt1 4161 5611928202 6761 268
Cykelplatser/lgh2,32,6Ej relevant2,62,11,9
Andel cykelplatser inomhus83 %73 %085 %IUIU
Bilparkeringar totalt295288 4153590355
Bilparkeringar/lgh 0,48 0,48 Ej relevant0,480,50,5
Andel bilparkeringar med elladdning15 %25 %0 %20 %7 %2 %
  • Scrolla för mer information

Cykel- och bilplatser per etapp och byggaktör

Alla byggaktörer i etapperna med skarpa krav, det vill säga Norra 2 och Brofästet, klarar kraven för cykel- och bilplatser. De två första etapperna har frivilliga åtaganden.
Diagram 2.1   Genomsnittligt antal cykel- och bilplatser per lägenhet
Karta 2.3  Cykelplatser, se flikar nedan för respektive byggaktör
Norra 2

Flera byggaktörer har placerat cykelplatser både inomhus och utomhus. Kravet på att förbereda för elladdning har lett till att 15 % av bilplatserna har elladdning. Under utvecklingens gång har det konstateras att de kvantitativa kraven på cykelplatser behövts kompletteras med kvalitativa krav.

Diagram 2.2  Cykel- och bilplatser per lägenhet, Norra 2

.
  • SSM har fått godkänt för färre bilplatser eftersom de har en bilpoolsbil i bostadsrättsföreningen och genom att de byggt fler cykelplatser.
  • Erik Wallin har fått godkänt för en bilplats per stadsradhus.
  • Stockholmshem, Skanska, Bonava och Wallenstam har cykelplatser i våningsställ i cykelrum.
 
Brofästet

Från och med Brofästet har kravet på cykelplatser skärpts och kompletterats med kvalitativa krav. Alla byggaktörer uppfyller kravet om lättillgänglighet med en jämn fördelning mellan inom- och utomhusplatser. 24 % av bilplatserna har elladdningmöjlighet.

Diagram 2.3  Cykel- och bilplatser per lägenhet​, Brofästet

.
  • Tobin Properties, Stockholmshem, Riksbyggen och HSB har cykelplatser i våningsställ i cykelrum.
  • Stockholmshem har planerat för cykelplatser på balkongerna, antingen upphängning eller uppställning av cykel, vilket ger ett högt resultat.
  • Åke Sundvall har fått godkänt för en bilparkeringsplats per stadsradhus.
Gasverket Västra

I Gasverket Västra samsas gamla och nya byggnader. Byggaktörerna för de befintliga byggnaderna saknar friytor inom sina fastigheter och cykelplatserna placeras på allmän platsmark. Bilplatserna består endast av ett fåtal platser för rörelsehindrade.

  • SISAB:s Bobergsskolan har 136 cykelplatser på kvartersmark, men kommer även att ha tillgång till 208 cykelplatser på allmän platsmark i direkt anslutning till skolan.
  • Idrottshallen kommer att ha 56 cykelplatser som delas med förskolan.
Gasklocka 4

Byggaktören Oscar Properties som planerar att bygga 318 bostäder har löst kravet på 2,5 cykelplatser per lägenhet genom en “cykelkorridor” med plats för 700 cyklar mellan bostadshuset och ett garage.

Södra Värtan
Från och med etapp Södra Värtan har verktyget Mobilitetsindex utvecklats för att främja hållbara mobilitetslösningar. Eftersom byggaktörerna är i tidigt skede redovisas resultatet i år. Mobilitetsindex har utvecklats med inspiration från grönytefaktorn och ger byggaktören en större möjlighet att utforma lösningar för den egna fastigheten. 
Norra 1 och Västra
Kraven baseras på frivilliga överenskommelser och resultaten är byggaktörens egen redovisning och har inte granskats av Stockholms stad.

Hitta på sidan

  • Trafikplanering, allmän platsmark
  • Trafikplanering, kvartersmark

Visionsfilm

Visste du att?

  • 2, 1 cykelplatser och 0,5 bilplaster per bostad på kvartersmark.
  • 7% av bilplatserna på kvartersmark har elladdning, 15 % i Norra 2.
  • 5 minuters gångavstånd till vardagsservice.

Tillgängligt och nära

Planeringen ska göra det enkelt att gå, cykla och åka kollektivt.