Etapp/xx | Norra 2 | Brofästet | Gasverket västra | Gasklocka 4 | Västra | Norra 1 |
---|---|---|---|---|---|---|
Norra 2 | Brofästet | Gasverket västra | Gasklocka 4 | Västra | Norra 1 | |
Status | Färdigbyggt | Planerat | Planerat | Planerat | Färdigbyggt | Färdigbyggt |
Cykelplatser | 1 536 | 2,62 | 192 | 820 | 2 816 | 1 420 |
Cykelplatser/lgh | 2,5 | 2,9 | Inte aktuellt | 2,58 | 2,2 | 2,1 |
Bilparkeringar | 398 | 353 | 4 | 153 | 726 | 435 |
Bilparkeringar/lgh | 0,7 | 0,6 | Inte aktuellt | 0,48 | 0,6 | 0,6 |
Andel elladdningsplatser | 13% | 22% | 0% | 20% | 7% | 3% |
Etapp/xx | Norra 2 | Brofästet | Västra | Norra 1 |
---|---|---|---|---|
Norra 2 | Brofästet | Västra | Norra 1 | |
Status | Färdigbyggt | Planerat | Färdigbyggt | Färdigbyggt |
Cykelplatser | 120 | 148 | 178 | 134 |
Bilparkering inkl bilpool | 111 | 70 | 149 | 86 |
Elladdningsplatser | 8 | 5 | 13 | 6 |
Förberett för bilpool | 8 | 5 | 13 | 6 |
Krav:
Etapp/xx | Norra 2 | Brofästet | Gasverket västra | Gasklocka 4 | Västra | Norra 1 |
---|---|---|---|---|---|---|
Norra 2 | Brofästet | Gasverket västra | Gasklocka 4 | Västra | Norra 1 | |
Status | Färdigbyggt | Planerat | Planerat | Planerat | Färdigbyggt | Färdigbyggt |
Cykelplatser totalt | 1 416 | 1 561 | 192 | 820 | 2 676 | 1 268 |
Cykelplatser/lgh | 2,3 | 2,6 | Ej relevant | 2,6 | 2,1 | 1,9 |
Andel cykelplatser inomhus | 83 % | 73 % | 0 | 85 % | IU | IU |
Bilparkeringar totalt | 295 | 288 | 4 | 153 | 590 | 355 |
Bilparkeringar/lgh | 0,48 | 0,48 | Ej relevant | 0,48 | 0,5 | 0,5 |
Andel bilparkeringar med elladdning | 15 % | 25 % | 0 % | 20 % | 7 % | 2 % |
Flera byggaktörer har placerat cykelplatser både inomhus och utomhus. Kravet på att förbereda för elladdning har lett till att 15 % av bilplatserna har elladdning. Under utvecklingens gång har det konstateras att de kvantitativa kraven på cykelplatser behövts kompletteras med kvalitativa krav.
Från och med Brofästet har kravet på cykelplatser skärpts och kompletterats med kvalitativa krav. Alla byggaktörer uppfyller kravet om lättillgänglighet med en jämn fördelning mellan inom- och utomhusplatser. 24 % av bilplatserna har elladdningmöjlighet.
I Gasverket Västra samsas gamla och nya byggnader. Byggaktörerna för de befintliga byggnaderna saknar friytor inom sina fastigheter och cykelplatserna placeras på allmän platsmark. Bilplatserna består endast av ett fåtal platser för rörelsehindrade.
Byggaktören Oscar Properties som planerar att bygga 318 bostäder har löst kravet på 2,5 cykelplatser per lägenhet genom en “cykelkorridor” med plats för 700 cyklar mellan bostadshuset och ett garage.
Planeringen ska göra det enkelt att gå, cykla och åka kollektivt.