• Resultat
    • Levande stad
    • Tillgängligt och nära
    • Resurshushållning och klimatansvar
    • Låt naturen göra jobbet
    • Engagemang och inflytande
  • Om fördjupningen
  • GRI-index
  • English
För mer aktuell information om resultat, arbetssätt och innovationsprojekt vänligen besök
  • NorraDjurgårdsstaden2030.se

  • Resultat
    • Levande stad
    • Tillgängligt och nära
    • Resurshushållning och klimatansvar
    • Låt naturen göra jobbet
    • Engagemang och inflytande
  • Om fördjupningen
  • GRI-index
  • English

GRI-index

Rapporteringen baseras på Global Reporting Inititatives riktlinjer GRI Standards Core.

GRI StandardsIndikatorSidaKommentar/utelämnande
Generella standardupplysningar
OrganisationsprofilSida/LänkKommentar
102-1Organisationens namn Norra Djurgårdsstaden, Stora Projekt, Stockholms stads exploateringskontor
102-2Verksamhet, varumärken, produkter och tjänsterUnika kvaliteter s.7 , Vårt sätt att arbeta s. 22
102-3Huvudkontorets lokalisering Fleminggatan 4, 104 20 Stockholm
102-4Länder där organisationen har verksamhet Sverige
102-5Ägarstruktur och organisationsformVårt sätt att arbeta s. 22, GRI-indexStockholms stad äger marken i Norra Djurgårdsstaden och är en politiskt styrd organisation. Kommunfullmäktige sätter mål för stadens verksamheter och ledamötena utses genom allmänna val. Exploateringskontoret är en teknisk förvaltning inom Stockholms stad som projektleder bl a utvecklingen av NDS. Utvecklingen finansieras genom försäljning av mark och tomträttsavgälder. Exploateringskontoret är en beställarorganisation som upphandlar främst tjänster som sker i enlighet med lagen om offentlig upphandling.
102-6Marknader som organisationen är verksam påUnika kvaliteter s.7 , Vårt sätt att arbeta s. 22Se ovan
102-7Organisationens storlekSå långt har vi kommit s. 345 markanvisade byggaktörer.
102-8Information om anställda och andra som arbetar för organisationenGRI-indexArbetet drivs i projektform som innebär att både stadens tjänstepersoner och konsulter arbetar i projektet, totalt 93 medarbetare. 14 personer är heltidsanställda och könsfördelningen är 50 %. Av konsulter är 49 % kvinnor och 51 % män, information om anställngsform finns ej tillgänglig. Statistik har sammanställts utifrån projektets organisationsplan.
102-9Leverantörskedja Vårt sätt att arbeta s. 22 , GRI IndexExploateringskontoret ställer miljömässiga och sociala krav i hela leverantörskedjan. Det upphandlades konsultjänster för knappt 160 Mkr och entreprenader för drygt 102 MKr. Upphandlingarna som redovisas är de som utförts under året, upphandlingarna går ofta över en längre tid än 1 år.
102-10Väsentliga förändringar gällande organisation och leverantörskedjaGRI-indexInga förändringar i organisationen har skett. Upphandling av ny operatör för BLC utfört.
102-11FörsiktighetsprincipenResurshushållning och klimatansvar s. 14-16
Materialval och god inomhusmiljö
102-12Externa initiativ om hållbarhet som organisationen stödjer/omfattas av GRI-indexNDS är via Stockholms stad medlem i Byggvarubedömningen, som bl.a. bedömer byggprodukter utifrån FN:s principer för företag och mänskliga rättigheter. Stadens program för upphandling och inköp anger hänsyn till ILO:s grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet och FN:s barnkonvention. Stadens riktlinjer om mutor och representation hänvisar till IMM:s näringslivskod.
102-13Medlemskap i organisationer GRI-index C40, Byggvarubedömningen (BVB), SGBC, m.fl.
Strategi
102-14Uttalande från ledande befattningshavareProjektchefens ord s.4
Etik och integritet
102-16Värderingar, principer och etiska riktlinjerVårt sätt att arbeta s. 22 , se även GRI 102-12.Värdegrundsarbete togs fram 2017 och medarbetarnas ledord är “Tillsammans växer vi med engagemang och ansvar”
Styrning
102-18Styrningsstruktur Vårt sätt att arbeta s. 22 , se även GRI 102-5
Intressentdialog
102-40Lista över intressentgrupperVårt sätt att arbeta s. 22
102-41Kollektivavtal GRI-index100% av stadens anställda har kollektivavtal
102-42Identifiering och urval av intressenterVårt sätt att arbeta s. 22
102-43Metoder för intressentdialog Vårt sätt att arbeta s. 22Under 2018 genomfördes en intressentanalys där en enkät skickades ut till de viktigaste intressenterna.
102-44Viktiga frågor som lyfts Vårt sätt att arbeta s. 22
Redovisningspraxis
102-45Enheter som ingår i den finansiella redovisningenGRI-indexNorra Djurgårdsstadens ingår som ett projekt inom exploateringskontoret, Stockholms stad. Norra Djurgårdsstaden har ingen enskild finanisell redovisning (N/A). Se, Stockholms stads årsredovisning 2018.
102-46Definition av redovisningens innehåll och frågornas avgränsning Vårt sätt att arbeta s. 22
102-47Lista över väsentliga frågorVårt sätt att arbeta s. 22
102-48Förändringar av information GRI-indexInga större förändringar har skett
102-49Förändringar i redovisningenGRI-indexRapporterar enligt GRI standrads istället för GRI G4
102-50RedovisningsperiodGRI-index2018
102-51Datum för publicering av senaste redovisningenGRI-index4/1/2018
102-52RedovisningscykelGRI-indexÅrlig
102-53Kontaktperson för redovisningen GRI-indexChristina Salmhofer, Hållbarhetsstrateg, Norra Djurgårdsstaden
102-54Redovisning i enighet med GRI StandarderGRI-indexHållbahretsedovisning refererar till GRI Standarder på kärnnivå.
102-55GRI-indexGRI-index
102-56Extern granskningGRI-indexExtern granskning har inte genomförts.
Hållbarhetsstyrning
103-1Förklaring av väsentliga frågor och dess avgränsningar Vårt sätt att arbeta s. 22
103-2Hållbarhetsstyrningen och dess delar Vårt sätt att arbeta s. 22Klagomål kommer in via sociala medier, mail och telefonsamtal. Under 2018 har 183 klagomål kommit in och de har främst handlat om störningar från byggarbeten. Redovisade klagomål omfattar det som kommit in via kommunikationsavdelningen.
103-3Utvärdering av hållbarhetsstyrningen

Vårt sätt att arbeta s. 22
Norradjurgardsstaden2018.se

Specifika standardupplysningar
Ekonomisk påverkan
201-4Finansiellt stöd från statenEngagemang och inflytande s 19
203-2Signifikanta indirekta ekonomiska effekterVårt sätt att arbeta s. 22 , samt de fem strategierna s.10-21
Miljöpåverkan
301-2Procentandelen material som kommer från återvunnet materialResurshushållning och klimatansvar s. 14 , Resurshushållning och klimatansvarUpplysning redovisar endast på återanvända massor. Återanvänding av övriga materialslag är ej tillgänglig (U).
302-2Energianvändning utanför organisationenResurshushållning och klimatansvar s. 14 , Energi och klimatEnergianvändning för byggaktörer under 2018 ligger på 2256 MWh år (uppmätt energianvändning Norra 2). Övriga byggaktörers uppmätt energianvändning är ej tillgänglig för 2018. Siffror är ej jämförbara mellan åren. (U) Byggaktörer utför energiberäkningar enligt ISO EN 13790 eller med ett validerat dynamiskt beräkningsprogram (t ex IDA, VIP+).
304-1Anläggningar som ägs, hyrs eller förvaltas i eller intill skyddade områden och områden med hög biodiversitet utanför skyddade områdenUnika kvaliteter s.7 , Vårt sätt att arbeta s. 22 , Låt naturen göra jobbetNationalstadsparken är ett riksintresse och har betydande ekologiska värden med ett rikt växt och djurliv med känsliga arter. Norra Djurgårdsstadens norra delar är en del i en grönstruktur som är spridningsnätverk för eklevande arter och groddjur.
305-2Indirekta utsläpp av växthusgaser (Scope 2)Resurshushållning och klimatansvar s. 14-16 , Energi och klimatKoldioxidutlsäpp för 2018 ligger på 1100 ton CO2 för byggaktörer Norra 2, Koldioxidberäkning utförs enligt byggbranschens klimatberäkningsningsverktyg från IVL. Redovisad koldioxidutsläpp baseras på energianvändning från byggaktörer som redovisat uppmätt energianvändning under året. Övriga byggaktörers energianvändning är ej tillgänglig för 2018. Siffror är ej jämförbara mellan åren. (U)
306-4Vikt av transporterat, behandlat avfall klassat som miljöfarligtEnergi och klimat allmän platsmarkUpplysning redovisar endast på massor som klassas som farligt avfall. Övrigt farligt avfall är ej tillgängligt (U).
308-1Procentandel av nya leverantörer som granskats för miljömässiga kriterierGRI-Index , Se också 102-9100 % av nya leverantörer har granskats.
Social påverkan
401-1Totalt antal anställda som slutat, personalomsättning uppdelat på ålder, kön och regionGRI-indexPersonalomsättningen är 30,7 %. Under 2018 anställdes 4 personer varav 2 kvinnor och 2 män. 5 slutade varav 2 kvinnor och 3 män.
405-2Löneskillnader och ersättning hos kvinnor jämfört med mänGRI-indexDen genomsnittliga lönen för män är 5 % högre än genomsnittlig lön för kvinnor.
413-1Lokalt samhällsengagemang, konsekvensanalyser och utvecklingsprogramLevande stad , Engagemang och inflytande , Engagemang och inflytande
414-1Procentandel av nya leverantörer som granskats för sociala kriterierResurshushållning och klimatansvar s. 14-16Vid alla upphandlingar ställs krav på en uppförandekod som bland annat omfattar FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, principer om anställdas rättigheter, FN:s barnkonvention och FN:s deklaration mot korruption.
Norra Djurgårdsstadens intressenter 2018
IntressentVäsentliga frågorTyp av dialogDialogfrekvens
Väsentliga frågor, dialogform och dialogfrekvens
IntressentVäsentliga frågorTyp av dialogDialogfrekvens
Politiker*Projektekonomi
Bostadsuppdrag
Tillgänglighet, service, rekreation och kultur
Energi och klimatpåverkan
Vatten och avlopp
Transporter
Avfallshantering
• Tjänsteutlåtande
• Budget
• Rapporter
• Studiebesök
• Konferenser, spadtag och invigningar
Månadsvis, kvartalsvis, årsvis
MedarbetareEnergi och klimatpåverkan
EST och klimatanpassning
Attraktiv stad
Transporter
Avfallshantering
• Intern kommunikation (nyhetsbrev, hemsida, intranät, rapporter)
• Interna möten
• Fokusgrupper
• Informationsmöten ( avdelningsmöten, APT- möten, frukostmöten, worskhops, kompetensprogram)
• Medarbetarsamtal
• Medarbetarundersökningar
Löpande
Övriga tekniska förvaltningar och bolagEST och klimatanpassning
Energi och klimatpåverkan
Arbetssätt
Transporter
• Intern kommunikation (hemsida, intranät, rapporter)
• Tvärgrupper och fokusgrupper
• Informationsmöten (frukostmöten, kompetensprogram)
• FoU-projekt
Löpande
Byggaktörer/entreprenörerEnergi och klimatpåverkan• Informationsmöten (byggaktörsmöten, kompetensprogram, erfarenhetsåterföring, m.m.)
• Avtal
• Uppföljning (hållbarhetsportalen, MEG)
• FoU-projekt
• Forum för hållbara lösningar
• Miljörond, KMA-möten
Löpande
Boende/verksamma i NDSEST och klimatanpassning
Transporter
Avfallshanterting
Energi och klimatpåverkan
Tillgänglighet, service, rekreation och kultur
Giftfria materialval
Vatten och avlopp
Inomhusmiljö
Attraktiv stad
Medborgarmedverkan
FoU
Sociala krav i leverantörskedjor
• Boendedialog (samrådsmöten, temakvällar)
• Boende. och företagsgnätverk
• Boendeaktiviteter (stadsodling, biodling, öppet hus)
• Boendeenkät
• Extern kommunikation (Facebook, hemsida, nyhetsbrev)
• Klagomålshantering
Löpande
MyndigheterEnergi och klimatpåverkan
Transporter
Avfallshantering
Vatten och avlopp
Medborgarmedverkan
FoU
EST och klimatanpassning
Inomhusmiljö
Giftfria materialval
Arbetssätt
Attraktiv stad
Sociala krav i leverantörskedjor
• Seminarier, konferenser
• Extern kommunikation (hemsida, rapporter)
• Ansökan och resultatredovisning FoU-projekt
Årsvis, kvartalsvis
AkademiTransporter
Avfallshantering
Inomhusmiljö
FoU
Arbetssätt
Vatten och avlopp
Energi och klimatpåverkan
Giftfria materialval
Kompetensutveckling
Projektekonomi
• Seminarier, konferenser
• Extern kommunikation (hemsida, rapporter)
• FoU-projekt
Löpande
* Politikers väsentliga frågor har tagits fram utifrån Budgeten 2017
Värdekedjan

 

INFLÖDEN

Stockholms stad äger marken i Norra Djurgårdsstaden och har gett Exploateringskontoret, vilken är en beställarorganisation som upphandlar främst tjänster, i uppdrag att samordna utvecklingen av Norra Djurgårdsstaden. Området har en ambitiös hållbarhetsprofil, som omfattar både byggaktörer och stadens anläggningar.

Den totala investeringen uppgår till cirka 60 miljarder kronor där stadens investeringar finansieras genom försäljning av mark och tomträttsavgälder. Stadsutvecklingen sker i nära samverkan med stadens förvaltningar och bolag. Under processen är det viktigt med en nära dialog med medborgare, byggaktörer och övriga intressenter.

VERKSAMHETEN

I tidiga skeden utreds områdets framtida möjligheter och markanvändning. Stadens arbeten omfattar upphandlingar av projektörer och entreprenader för att sanera marken, bygga den infrastruktur som behövs, samt anlägga torg och parker. 

En bit in i planeringsprocessen sker överlåtelse och försäljning av kvartersmarken till byggaktörer genom överenskommelse om exploatering.

VÄRDEN

År 2030 kommer Norra Djurgårdsstaden ha fått cirka 12 000 nya bostäder och 35 000 arbetsplatser. Men även offentlig service som förskolor, skolor och parker och privat service som livsmedelsbutiker och restauranger.​